پروپوزال (چگونه فرم پروپوزال را تکمیل کنیم؟)

 


  پروپوزال (روش تکمیل فرم پروپوزال) 

 

پروپوزال که واژه ای لاتین است ( proposal) به طرح پیشنهادی برای انجام و اجرای یک پژوهش که پیش از آغاز آن نوشته و به تایید و تصویب می رسد اطلاق می شود. در نظام کنونی مطالعات دانشگاهی دانشگاه های ایران فرم پروپوزال برای مطالعات کتابخانه ای با روش توصیفی ( مانند پایان نامه های ادبیات فارسی) معمولا تاکید اصلی آن بر سه بحث بیان مساله / پیشینه ی پژوهش / فهرست منابع و مآخذ است. اگر این بخش ها به دقت مشخص شود سایر قسمت ها به تبع آن به سهولت پر می شود . در واقع بخش روش تحقیق و روش تجزیه تحلیل و جامعه آماری و ... به خاطر اینکه پایان نامه های ادبیات فارسی میدانی و عملیاتی نیست همانند تمامی پایان نامه های توصیفی پر می شود.

نگارش دقیق بیان مساله به گونه ای که در آن هم مشخص شود که نگارنده ی پایان نامه می خواهد چه «مساله»یی - که تاکنون بدان توجه نشده یا پاسخ دقیق و گسترده ای برایش تدارک دیده نشده است-  را شالوده ی کارش قرار دهد و هم ابعاد دقیق و جزیی مساله با ذکر انواع یا مثال در صورت لزوم با استناد دقیق به آرای نظری دیگران در صورت طرح یک تناقض یا یک چالش همراه شود. بیان مساله به طور دقیق و شفاف در دو یا سه پارگراف یا یک صفحه نوشته می شود. هر چند بسته به سلیقه ی دانشجو یا استاد ممکن است حجم بیشتری داشته باشد

بعد از بیان مساله ، سوالات پژوهش مطرح می شوند که در واقع از دل بیان مساله بیرون می آیند. در نظر داشته باشید که بین سوالات یا پرسش های تحقیق می بایست  نوعی هماهنگی با محوریت مساله ی اصلی پژوهش وجود داشته باشد و نیز در هر مورد فقط یک سوال مطرح باشد تعداد سوالات پژوهش معمولا سه، چهار یا حداکثر پنج مورد است.

فرضیه های پژوهش ،پاسخ اولیه ای است که نگارنده به سوالات می دهد. بین تک تک سوال ها و فرضیه ها می بایست این ارتباط بر قرار باشد. لزومی ندارد فرضیه ها قطعا همگی صحیح باشند بلکه هدف از نگارش پایان نامه همین است که دانشجو در پایان درستی یا نادرستی فرضیه هایش را بررسی کند

پیشینه ی پژوهش شامل کتاب ها ، مقالات ، پایان نامه ها و  موارد دیگری می شود که در موضوع انتخابی یا موارد نزدیک به آن نوشته شده اند. اگر موردی وجود دارد که عینا مشابه عنوان انتخابی است دانشجو می بایست با اشاره به آن دلیل معتبر بیاورد که چرا با وجود پژوهش قبلی مجددا می خواهد این موضوع را کار کند - مثلا اگر در یک موضوع تاکنون فقط یک مقاله کوچک کار شده باشد می توان دلیل آورد که هنوز این موضوع به طور عمیق و جدی و گسترده کار نشده است یا اگر شخص دیگری با روش و طبقه بندی دیگری کار کرده و از نظر دانشجو آن روش مناسب نیست با ذکر دلیل گفته می شود- اما در مجموع بهتر است موضوع انتخابی کاملا بکر و غیر تکراری باشد. در مورد پیشینه ی تحفیق شایسته است حداقل بیش از 5 مورد اشاره بشود و موارد با نظم مشخصی آورده شوند- مثلا بر اساس ارتباط با موضوع یا تاریخ نگارش یا الفبای نام نویسنده- همچنین بهتر است در هر مورد دانشجو  علاوه بر گزارش مختصر از آن کار،نظر شخصی اش را در باره ی آن کار در یک یا دو خط بیان کند....

 

 

پروپوزال چیست و در تنظیم آن چه نکاتی باید رعایت شود؟

مقدمه
طرح تحقیق، مهم ترین و اصلی ترین بخش یک کار تحقیقی و پژوهشی است، طرح تحقیق ( Proposal) اصل تحقیق نیست، بلکه طرح اولیه و طرح پیشنهادی تحقیق است، طرح تحقیق در واقع شبیه طرح اولیه و پیشنهادی یک ساختمان است که توسط ارشیتکت (پژوهشگر یا محقق) ارکان اصلی آن طراحی و محاسبه شده و به صورت نقشه و ماکت ساختمان در آمده است و چنانچه یک مهندس خبره ( استاد راهنما ) به آن نگاه کند، بتواند ساختمانی را ( پژوهشی را) که بر اساس این نقشه شکل می گیرد، از قبل برای خود تجسم کند. پژوهشگری که قصد تحقیق دارد، ابتدا باید برای پژوهش مورد نظر خود طرح تحقیق بنویسد. طرح تحقیق در واقع نقشه انجام تحقیق است و راهنمای محقق برای عملیاتی کردن و اجرای تحقیق است .
هر چند انتخاب موضوع و فرایند تهیه و تکمیل یک پروپوزال به راحتی و در مدت زمانی کوتاه انجام می شود، ولی باید توجه داشت که پروپوزال در واقع پیشنهادیه تحقیق بوده و به منزله نقشه های محاسباتی ساختمان است، لذا چنانچه با دقت و با محاسبات دقیق طراحی گردد، پژوهشگر در انجام مراحل بعدی با مشکل اساسی روبرو نخواهد شد. به عبارت دیگر چنانچه دانشجوئی عنوان پژوهش خود را درست انتخاب کرده باشد و تمامی ارکان و اجزاء پروپوزال به ویژه طرح مسئله، اهمیت و ارزش تحقیق، تاریخچه مطالعات، اهداف، سئوالات، فرضیه ها و روش و مراحل انجام تحقیق را به طور دقیق و کامل تهیه کرده باشد، در انجام پژوهش با مشکلاتی از جمله سر درگمی و ابهام روبرو نخواهد شد، به طوری که گفته می شود پژوهشگری که طرح تحقیق خود را به طور دقیق، روشن و کامل نوشته، به نظر می رسد بیش از 50 درصد رساله یا پایان نامه خود را تهیه کرده است.

اجزاء تشکیل دهنده طرح تحقیق
1- عنوان تحقیق
نخستین گام در انجام تحقیق، تعیین عنوان تحقیق است. هیچ پژوهشگری نمی تواند بدون مشخص شدن عنوان تحقیق، پژوهش را آغاز کند. عنوان به منزله مقصد و طرح نهایی انجام پژوهش است و لذا در تعیین و انتخاب آن توجه به نکات زیر ضروری است:
1- بهتر است عنوان تحقیق نه خیلی کوتاه، نه خیلی طولانی، بلکه مختصر، جامع، رسا و غیر سئوالی باشد.
2- بهتر است در ابتدای عنوان از واژه هایی چون: بررسی، ارائه الگو، مطالعه، طراحی، تحلیلی بر، تبیین و ....استفاده شود.
3- بهتر است در عنوان تحقیق به نوعی متغیر های مستقل و وابسته نشان داده شوند.
4- موضوع تحقیق باید نو و جدید باشد.
5- عنوان پژوهش باید ارزش تحقیق داشته باشد.
6- پژوهشگر باید توان انجام تحقیق را داشته باشد.
7- موضوع تحقیق در حوزه کاری و تخصصی پژوهشگر باشد.
8- موضوع پژوهش باید به گونه ای باشد که جامعه به انجام تحقیق در مورد آن نیازمند باشد و پژوهش بتواند با نتایج خود مشکلی را از جامعه برطرف کند.
9- پژوهشگر به عنوان تحقیق و انجام پژوهش در مورد آن میل و علاقه داشته باشد.
10- موضوع تحقیق باید عملی و اجرائی بوده و قابلیت انجام تحقیق را داشته باشد .
11- عنوان تحقیق باید به گونه ای باشد که هدف های تحقیق را بیان کند .
12- بهتر است در عنوان تحقیق، قلمرو مکانی و محدوده زمانی پژوهش مشخص گردد.

2-اصطلاحات و واژه ها
معمولا تعدادی از اصطلاحات و واژه های فنی و تخصصی مربوط به عنوان و موضوع پژوهش ( 3 تا 6 ) ارائه شده و برای هریک مختصراً از منابع اصلی و معتبر، تعریفی آورده می شود.

3- شرح و بیان مسئله تحقیق ( طرح یک مشکل)
مسئله در واقع سئوالی است که در ذهن پژوهشگر راجع به یک پدیده، مشکل یا معضل مطرح می شود، هدف محقق از طرح این سئوال ریشه یابی، علت یا علل به وجود آورنده آن مشکل و یا راهکارهای رفع آن است.
در بیان مسئله محقق باید نکات زیر را رعایت کند:
1- محقق، شواهدی باید نشان دهد که معضلی یا مشکلی در جامعه وجود دارد.
2- محقق باید مشکل مطرح شده را بیان کند و ابعاد مختلف آن را به طور مستند نشان دهد.
3- محقق باید نشان دهد که قصد او از انجام تحقیق چیست؟ کدام متغیرها را قصد دارد مطالعه کند؟ نحوه ی مطالعه متغیرها ( اثر، رابطه یا ...) چگونه است.
4- پژوهشگر در پایان بهتر است محدوده زمانی و قلمرو زمانی تحقیق را هم مشخص کند.
بطورکلی مسئله تحقیق باید مشکل را مطرح کند، ابعاد آنرا مستند نشان دهد، انگیزه پژوهشگر را بیان کند ، متغیرها را نشان داده، نحوه بررسی آنها را روشن نموده و محدوده مکانی و زمانی تحقیق را تعیین نماید.

4-اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق
در این مورد پژوهشگر باید مشخص کند که موضوع تحقیق چه اهمیتی دارد و ضرورت انجام این پژوهش چیست و نتایج آن در چه زمینه ای از اهمیت بیشتری برخوردار است.
- اهمیت این تحقیق در ارتباط با نظریه های موجود چیست؟
- نتایج این تحقیق در غنا بخشیدن به ادبیات موضوع چه نقشی دارد؟
- نقش نتایج تحقیق در ارائه مدل، الگو، نظریه جدید یا توسعه و بسط نظریه های قبلی چگونه است؟
- اهمیت نتایج تحقیق برای مدیران و برنامه ریزان چیست؟
- نتایج مثبت این تحقیق در ابعاد آموزشی و پژوهشی چه اثری دارد؟
- نتایج مثبت این تحقیق در ابعاد پژوهشی چگونه است؟

 

 

5-پیشینه تحقیق
برای اینکه پژوهشگر تحقیقات خود را در راستای پژوهش های هم خانواده قرار دهد و آن را با دستاوردهای تحقیقات دیگران هماهنگ کند، نیاز دارد با مراجعه به اسناد و مدارک پیرامون موضوع و مسئله ای که برای تحقیق انتخاب کرده، آگاهی خود را گسترش دهد.
هدف از گنجاندن بخش پیشینه تحقیق و ادبیات موضوع، توجه به نکات زیر است :
1-برقراری ارتباطی منطقی میان اطلاعات پژوهش های قبلی با مسئله تحقیق
2-آشنایی با چارچوب نظری یا تجربی مسئله تحقیق
3-آشنایی با روش های تحقیق مورد استفاده در پژوهش های گذشته
4-پیشگیری از دوباره کاری
5-استفاده از تجربیات مفید محققان قبلی
6-آگاهی از نقاط ضعف پژوهش های پیشین
جهت دسترسی به اهداف بالا و تدوین مطالب پیشینه، رعایت نکات زیر ضروری است:
الف-منابع اطلاعاتی مرتبط با موضوع انتخاب گردد
ب- نتایج تحقیقات قبلی مطالعه، نقد و بررسی شود
ج- ترتیب موارد از کلی به جزئی ( عمومی به اختصاصی ) تدوین گردد

شیوه تدوین تحقیقات انجام شده


 


6-اهداف تحقیق
اهداف تحقیق می تواند به دو صورت کلی و ویژه مطرح شوند:
الف-هدف کلی
هدف کلی مستقیماً ازموضوع تحقیق مشتق می شود.
ب-اهداف ویژه
این هدف ها از مسئله پژوهش و از اهداف کلی مشتق می شوند و در واقع زیر مجموعه هدف یا اهداف کلی پژوهش هستند. این اهداف تصریح می کنند که در این تحقیق چه چیزی انجام می شود و چه چیزی انجام نمی شود.

7- سوالات تحقیق
در صورتی که تحقیق با توجه به پیشینه پژوهش نتواند جهت خاصی را برای یافته های خود پیش بینی نماید و رابطه ی بین متغیرها را حدس بزند، می تواند به بیان سئوالات پژوهش بپردازد. در طرح سئوالات تحقیق توجه به نکات زیر ضروری است:
- سئوالات پژوهش مستقیماً از اهداف تحقیق منشأ می گیرند.
در سوالات تحقیق، یک نوع متغیر مطرح می شود.-
- آوردن کلمه آیا در ابتدای سئوالات چندان مطلوب نیست.
بهتر است تعداد سئوالات محدود، شفاف و بدون ابهام باشد.-

8-فرضیه
- فرضیه، حدس و گمان محقق در مورد علل بوجودآمدن مشکل یا ارائه راه حل های آن است.
فرضیه، حدس و گمان محقق و در واقع جواب حدسی پژوهشگر در مورد سئوالات تحقیق است.-
- فرضیه، حدس و گمان پژوهشگر در مورد وجود تفاوت، احتمال رابطه و یا اثر بین دو یا چند متغیر است.
- فرضیه، حدس و گمانی است که مبتنی بر دانش و تجربه در مورد حل یک مسئله است.
- اغلب فرضیه ها حدسیاتی است که به طور منطقی از نظریه ها بر می آیند.
- فرضیه جمله خبری ساده ای است که در آن دو یا چند متغیر ( مستقل و وابسته)دیده می شود.
توجه: هماهنگی، همسویی و تعادل تعداد فرضیه ها با سئوالات پژوهش بسیار لازم است.
برای مثال، یک فرضیه ساده این است که بگوییم: میزان سواد با تعداد اولاد رابطه دارد یا تعداد خودروها در میزان آلودگی هوا اثر دارد.
توجه: صحت(تایید) یا عدم صحت فرضیه (رد) در محک آزمایش و مطالعه و تحقیق تعیین می شود، لذا پژوهشگر حق ندارد از قبل و بطور جانبدارانه در پی تأیید آن باشد و باید بداند رد یا تأیید فرضیه هیچ گونه اثر منفی برای پژوهش و پژوهشگر ندارد.

9-روش و مراحل تحقیق
یکی از ارکان تحقیق و یا پژوهش که در پروپوزال مطرح می شود، تعیین نوع تحقیق و مراحل انجام آن است. در این مورد محقق ضمن اشاره به نوع تحقیق، مراحل انجام آن را شامل: ابزار گردآوری داده ها، روش گردآوری اطلاعات، جامعه آماری و حجم نمونه ، روش انتخاب نمونه از جامعه آماری، ابزار تجزیه و تحلیل داده ها و بالاخره روش های تجزیه و تحلیل داده ها( روش های تحلیل کیفی و کمی) را توضیح می دهد.

 

 

 

 

 

در زیر به تعدادی از انواع تحقیق به طور مختصر اشاره می شود.
انواع تحقیق براساس هدف
1-تحقیقات بنیادی
این تحقیقات در پی شناخت و کشف روابط بین پدیده ها و درک اصول و قوانین طبیعی است. این تحقیقات نظریه ها و فرضیه ها را آزمایش می کنند، قوانین علمی را کشف کرده و مرزهای دانش را توسعه می دهند.
2-تحقیقات کاربردی
-این تحقیقات برداده ها ونتایج تحقیقات بنیادی تکیه دارند و در پی دستیابی به اصول و قواعدی هستند که بتوان آنها را در عمل و اجرا به کار بست.
-این تحقیقات در پی شناخت علل مشکلات و حل آنها هستند و کاربردی فراگیر دارند.

3- تحقیقات توسعه ای
این تحقیقات در پی شناخت راه های بهبود یا افزایش تولید و روش های جدید تولید کالا و خدمات بوده و عمدتأ متوجه نوآوری در فرایند ها، ابزارها و محصولات در یک زمان و مکان خاص هستند.
انواع تحقیق بر اساس ماهیت و روش
تحقیقات تاریخی
این گونه تحقیقات مربوط به موضوعات معین و مربوط به زمان گذشته است و تلاش محقق در جهت کشف حقایق پیشین از طریق جمع آوری اطلاعات و اسناد مربوط به گذشته می باشد.
تحقیقات توصیفی
هدف این تحقیقات، توصیف عینی و منظم خصوصیات یک موقعیت یا یک موضوع است البته بدون هیچگونه دخالت یا استنتاج ذهنی مثل نگرش سنجی ها و منو گرافی ها. تحقیقات موردی ، تحلیل محتوا، قوم نگاری و زمینه یابی از انواع آن محسوب می شوند .
تحقیقات همبستگی
این تحقیقات در پی کشف رابطه همبستگی بین متغیر هاست. جهت محاسبه میزان همبستگی بین دو متغیر از همبستگی های پیرسون و اسپیر من و کندال استفاده می شود.
تحقیقات علی ( علت و معلولی )
در این تحقیقات پژوهشگر با مطالعه شرایط قبلی درصدد جستجوی علل یا روابطی برای وقوع حوادث است.
تحقیقات پیمایشی
در این تحقیقات، محقق جهت پاسخ دادن به مسئله زمان حال و جمع آوری اطلاعات خود از روش پیمایشی و عمدتأ از تکمیل پرسشنامه و یا مصاحبه استفاده می کند و هدف محقق تعمیم نتایج نمونه به جامعه بزرگتر آماری است.
تحقیقات تجربی (آزمایشگاهی)
از این تحقیقات معمولأ جهت یافتن راه حل های مسائل و یا پیدا کردن راهکارهایی جهت حل مشکلات در زمان حال یا آینده استفاده می شود، در این تحقیقات عمدتا از روابط علت و معلولی استفاده می کنند و محل آزمایش و پژوهش معمولأ آزمایشگاه است و متغیر ها برای محقق قابل کنترل می باشد.

تحقیقات نیمه تجربی
این تحقیقات بیشتر مربوط به تحقیقات اجتماعی است و امکان کنترل همه متغیر ها برای محقق وجود ندارد ، مثل سنجش خصوصیات اجتماعی و فرهنگی افراد.
تحلیل محتوا
این روش معمولا برای سنجش تحلیل گفتار یا متن ها استفاده می شود، مثل مقایسه تحلیلی، روزنامه ها، مجلات، نوارها و ...تحلیل محتوا در مقولات مطالب عامیانه، علمی( متون مذهبی، کلامی، ادبی و ...) و تحلیل های کمی و ریاضی.
ابزار گرد آوری داده ها
پژوهشگر گاه جهت بدست آوردن اطلاعات به مدارک و اسناد معتبر و موثق ( کتب، منابع آماری و...) مراجعه می کند که این منابع را دست دوم (second-hand) می نامند و گاهی نیز به منابعی نیاز دارد که در دسترس پژوهشگر نیست و یا به روز نیست، که در این جا به گرد آوری اطلاعات از طریق میدانی (survey) یعنی تهیه پرسشنامه ، مصاحبه و مشاهده نیازدارد.
ابزار تحلیل داده ها
در تهیه جداول، تدوین نمودارها، فرآوری ، دسته بندی ، استخراج و تحلیل بهتر داده ها از انواع نرم افزار های کامپیوتری چون Spss، excel، GISو... استفاده می شود.
روش های تجزیه و تحلیل داده ها
انواع روش های تجزیه و تحلیل داده هاعبارتند از روش های تحلیل کیفی و کمی ( آمار توصیفی و استنباطی )
جامعه آماری و حجم نمونه
در این قسمت جامعه آماری مورد نظر مشخص شد، روش تعیین تعداد نمونه به طور شفاف بیان می شود و نیزبه نحوه انتخاب نمونه ها از جامعه آماری نیز اشاره می شود.
10- کاربرد نتایج تحقیق
در این مورد پژوهشگر به گروه ها، سازمان ها و نهاد های استفاده کننده از نتایج تحقیق اشاره می کند.
11- محدودیت های تحقیق
در این مورد محقق با بیان محدودیت هایی که سر راه تحقیق است، به خواننده پیام می دهد که در مورد فرایند تحقیق قضاوت عادلانه ای داشته باشد.
در هر تحقیق تعدادی از محدودیت های احتمالی به شرح زیر می تواند سر راه محقق قرار گیرد:
- کمبود منابع علمی
- کمبود منابع مالی
- ضعف همکاری سازمان ها و نهاد ها
- گرفتاری های شخصی محقق
- کمبود زمان در اختیار
- تعداد و متغیرهای ناخواسته
- ناهماهنگی اساتید راهنما

 

 

راهنمای تکمیل فرم پروپوزال ارشد ادبیات فارسی ( دولتی- آزاد- پیام نور)

دانشجو پس از انتخاب اولیه موضوع می بایست چیستی موضوع پژوهش و چگونگی اجرای آن را از طریق یک طرح پیشنهادی (فرم پروپوزال) به گروه یا دانشکده تحویل دهد. در واقع تصویب موضوع از طریق تکمیل این فرم صورت می گیرد. دانشگاه های مختلف فرم های پروپوزال خام را به صورت های مختلفی و بر اساس یکی از چند پیش فرض موجود در اختیار دانشجو می گذارند تا پر بشود. این فرم را می توان از گروه ادبیات دانشگاه یا از سایت دانشگاه تهیه کرد. برخی از دانشگاه ها لوگو و نام خودشان را در بالای فرم دارند و قطعا می بایست فرم اختصاصی خودشان پر بشود با این وجود محتوای غالب این فرم ها یکسان است.


. در نظام کنونی مطالعات دانشگاهی دانشگاه های ایران فرم پروپوزال برای مطالعات کتابخانه ای با روش توصیفی ( مانند پایان نامه های ادبیات فارسی) معمولا تاکید اصلی آن بر سه بحث بیان مساله / پیشینه ی پژوهش / فهرست منابع و مآخذ است. اگر این بخش ها به دقت مشخص شود سایر قسمت ها به تبع آن به سهولت پر می شود .مانند بخش روش تحقیق و روش تجزیه تحلیل و جامعه آماری و ... به خاطر اینکه پایان نامه های ادبیات فارسی میدانی و عملیاتی نیست همانند تمامی پایان نامه های توصیفی پر می شود.

در مجموع برای تکمیل فرم پروپوزال علاوه بر مشخصات دقیق دانشجو و اساتید در محدوده ی موضوع موارد زیر مورد نیاز است

عنوان دقیق موضوع به فارسی و به انگلیسی واژگان کلیدی به فارسی و انگلیسی 

- واژگان کلیدی حوزه هایی است که پژوهش شما در آن جای می گیرد و بین 3 تا 5 مورد کافی است. مثال اگر می خواهید تحلیل گفتمان را در مثلا یکی از منظومه های نظامی کار بکنید. توی عنوان باید هم روش انتخابی و هم منظومه یا منظومه های انتخابی بیاید مثلا عنوان می تواند : « تحلیل گفتمان در دو منظومه ی هفت پیکر و خسرو و شیرین نظامی بر مبنای الگوی پیرنگ پراپ» که در این صورت واژگان کلیدی شامل : « تحلیل گفتمان»، « شعر فارسی قرن ششم»، « هفت پیکر» ، « خسرو وشیرین» و « الگوی پراپ» می شود.

 بحث بعدی بیان مساله است.

 

نگارش دقیق بیان مساله به گونه ای که در آن هم مشخص شود که نگارنده ی پایان نامه می خواهد چه «مساله»یی - که تاکنون بدان توجه نشده یا پاسخ دقیق و گسترده ای برایش تدارک دیده نشده است-  را شالوده ی کارش قرار دهد و هم ابعاد دقیق و جزیی مساله با ذکر انواع یا مثال در صورت لزوم با استناد دقیق به آرای نظری دیگران در صورت طرح یک تناقض یا یک چالش همراه شود. بیان مساله به طور دقیق و شفاف در دو یا سه پارگراف یا یک صفحه نوشته می شود. هر چند بسته به سلیقه ی دانشجو یا استاد ممکن است حجم بیشتری داشته باشد

بیان مساله با مقدمه فرق دارد هر چند با اندکی اغماض می توان در ابتدای آن یکی دو پارگراف به صورت مقدمه جهت ورود به موضوع نوشت اما در اصل بیان مساله می بایست در دو یا سه پارگراف به طور شفاف و دقیق گفته شود که چه مساله ای قرار است در این پایان نامه کار بشود و چگونه. در مثال قبلی باید گفته بشود که فرضا تحلیل گفتمان بر طبق الگوی پراپ در چهار قسمت فلان و فلان و با توجه به اینکه منظومه انتخابی فلان و فلان ویژگی را دارد کار خواهد شد.

بعد از بیان مساله ، سوالات پژوهش مطرح می شوند که در واقع از دل بیان مساله بیرون می آیند. در نظر داشته باشید که بین سوالات یا پرسش های تحقیق می بایست  نوعی هماهنگی با محوریت مساله ی اصلی پژوهش وجود داشته باشد و نیز در هر مورد فقط یک سوال مطرح باشد تعداد سوالات پژوهش معمولا سه، چهار یا حداکثر پنج مورد است.

فرضیه های پژوهش ،پاسخ اولیه ای است که نگارنده به سوالات می دهد. بین تک تک سوال ها و فرضیه ها می بایست این ارتباط بر قرار باشد. لزومی ندارد فرضیه ها قطعا همگی صحیح باشند بلکه هدف از نگارش پایان نامه همین است که دانشجو در پایان درستی یا نادرستی فرضیه هایش را بررسی کند

سوالات، فرضیه ها و اهداف مرتبط با هم و از دل بیان مساله خارج می شوند

 مثلا سوال اول درباره ی چالش اول مطرح می شود و فرضیه اول پاسخ اولیه به سوال اول است و هدف نخست رسیدن به پاسخ برای سوال اول ( یعنی مضمون هر سه یکی است ) بین 3 تا 5 سوال کافی است 

در مبحث پیشینه ی پژوهش می بایست در سه حوزه ی کتاب، مقاله و پایان نامه نزدیک ترین مطالعات مرتبط با موضوع انتخابی به طور مختصر معرفی بشود

پیشینه ی پژوهش شامل کتاب ها ، مقالات ، پایان نامه ها و  موارد دیگری می شود که در موضوع انتخابی یا موارد نزدیک به آن نوشته شده اند. اگر موردی وجود دارد که عینا مشابه عنوان انتخابی است دانشجو می بایست با اشاره به آن دلیل معتبر بیاورد که چرا با وجود پژوهش قبلی مجددا می خواهد این موضوع را کار کند - مثلا اگر در یک موضوع تاکنون فقط یک مقاله کوچک کار شده باشد می توان دلیل آورد که هنوز این موضوع به طور عمیق و جدی و گسترده کار نشده است یا اگر شخص دیگری با روش و طبقه بندی دیگری کار کرده و از نظر دانشجو آن روش مناسب نیست با ذکر دلیل گفته می شود- اما در مجموع بهتر است موضوع انتخابی کاملا بکر و غیر تکراری باشد. در مورد پیشینه ی تحفیق شایسته است حداقل بیش از 5 مورد اشاره بشود و موارد با نظم مشخصی آورده شوند- مثلا بر اساس ارتباط با موضوع یا تاریخ نگارش یا الفبای نام نویسنده- همچنین بهتر است در هر مورد دانشجو  علاوه بر گزارش مختصر از آن کار،نظر شخصی اش را در باره ی آن کار در یک یا دو خط بیان کند

 اگر اشتراک و شباهت با موضوع انتخابی زیاد است باید در دو سه خط توضیح داده شود که عیب و علت آن چیست که دانشجو می خواهد با وجود آن پژوهش این موضوع را از نو کار بکند ( مثلا در مورد مقالات حجم اندک و بررسی اجمالی یا در مورد پایان نامه های قدیمی عدم اعتبار و دقت علمی کافی یا عدم پیروی از اصول پژوهش و ...) 

در مبحث ضرورت و اهمیت تحقیق

 می بایست دو یا سه دلیل یا مشخصه که نشان دهنده ی اهمیت موضوع مورد بحث یا شاعر یا روش و فایده ی آن باشد را بدون شماره گذاری هر کدام در چند جمله بسط داده بشود

 مبحث روش تحقیق و جامعه آماری و روش نمونه گیری و ... عمدتا مربوط به مطالعات میدانی است و در برخی دانشگاه ها فرم پروپوزال رشته ادبیات فارسی این تیتر ها را ندارد یا اگر دارد پر نمی شود. اما در برخی دانشگاه ها این موارد را نیز پر می شود. عمدتا روش تحقیق در پایان نامه های ادبیات فارسی توصیفی است و ابزار پژوهش فیش برداری و مطالعه کتابخانه ای. جامعه آماری هم کتاب های مورد بحث ( دیوان شاعر یا رمان نویسنده) و نمونه آماری آن قسمت از دیوان که مرتبط با موضوع است و ... 

در بخش منابع و مآخذ در برخی دانشگاه ها می بایست تنها منابعی که در تکمیل پروپوزال استفاده شده ذکر بشود و در برخی دیگر شامل منابع پیشنهادی است که در حالت دوم ترجیحا 50 تا 70 منبع لازم است که از این بین برخی منابع دست دوم هستند که صرفا با کلیّت بحث مرتبط هستند

همچنین برخی اساتید بیان مساله را متکی بر ارجاع دقیق به آرای نظری دیگران می دانند و برخی دیگر اصولا خیلی به ارجاعات در تکمیل پروپوزال توجه ندارند که بدیهی است رویکرد اول مناسب تر است گاهی مثلا همین مباحث بالا با عناوین مشابه می آید مثلا به جای واژه ی تحقیق که عربی است از واژه ی فارسی پژوهش استفاده می شود یا مثلا به جای بیان مساله می نویسند طرح تحقیق و ... که جان کلام یکی است

فرم پروپوزال در واقع کلیّات پایان نامه است که به همراه تعریف و تبیین مفاهیم کلیدی شامل فصل نخست پایان نامه می شود همچنین تکمیل پروپوزال از آنجا که مسیر کل کار را روشن می سازد اهمیت زیادی دارد معمولا امکان تغییر سوالات و فرضیه ها در مسیر پژوهش میسر است زیرا دانشجو در ابتدا فقط تصور کلی از موضوع دارد اما به هنگام نگارش ابعاد دقیق تری از آن را در می یابد که شاید مستلزم بازنگری باشد در ادامه فرم خام پروپوزال برخی دانشگاه ها جهت دانلود ارئه شده است

 

دانلود فرم گردش کار پایان نامه  ادبیات فارسی دانشگاه آزاد:

http://plfl.azad.ac.ir/uploads/gardesh_kar_arshad.pdf

 

دانلود فرم پروپوزال  کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور:

http://www.pnu.ac.ir/portal/Home/Default.aspx?CategoryID=469cda98-055e-4801-b981-d1296f4f8840

 

دانلود فرم پروپوزال ارشد ادبیات و دیگر فرم های مربوط به پایان نامه دانشگاه تبریز:

 

http://www.tabrizu.ac.ir/fa/formsl

 

دانلود فرم پروپوزال و دیگر فرم های مربوط به پایان نامه دانشگاه علامه:

http://research.atu.ac.ir/

 

 دانلود فرم پروپوزال ارشد ادبیات فارسی دانشگاه کرمان در دو فرمت ورد و پی دی اف:

http://www.iauk.ac.ir/subject/411

 

 

 ضمنا معمولا در سایت هر دانشگاه فرم پروپوزال برای دانلود موجود است. می بایست ابتدا به قسمت دانشکده مورد نظرتان ( دانشکده زبان و ادبیات فارسی) رفته و سپس در بخش معاونت پژوهشی یا هر عنوانی که مرتبط با پژوهش است دنبال قسمت دانلود فرم ها بگردید.